VAAKGESTELDE VRAGEN

Prijzen

Alle prijzen op onze website worden inclusief btw weergegeven.

Toestellen

Zo houd je je crosstrainer in optimale conditie en verleng je de levensduur

Je kan op enkele zaken letten:

  • Controleer regelmatig de inbusbouten waarmee de staander vastzit. Die dienen te allen tijde goed vast te zitten. Is dit niet het geval? Dan kan dit leiden tot gekraak aan je toestel.
  • Elke 6 maanden dienen alle bewegende delen aan de basis van je toestel ingesmeerd te worden met vet. Dit kan je doen met bijvoorbeeld een vaseline (zonder zuren) of met een siliconenolie.
  • Na ieder gebruik dien je het toestel te reinigen met een lichtvochtige doek en een milde zeep. Indien je zweet op het toestel niet tijdig verwijdert, dan kan dit leiden tot roestvorming.
  • Beschikt je crosstrainer over een rails waar de wieltjes overheen rollen? Dan dien je die elke maand in te vetten met vaseline (zonder zuren) of met siliconenolie.
  • Plaats je crosstrainer niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid, bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat. Indien er een hoofdschakelaar op het toestel bevestigd zit (aan/uit), schakel die dan steeds uit na gebruik.

Aandachtspunten bij de montage van je crosstrainer

  • Missende onderdelen: Denk je bepaalde onderdelen te missen in je pakket? Controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, …) zitten al bevestigd aan/in het toestel.
  • Foutmelding: Let erop dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijg je een foutmelding na de montage van je crosstrainer? Dan dien je deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.
  • Transportwieltjes: Let erop dat de transportwieltjes aan de voorzijde van het toestel worden bevestigd.
  • Inbusbouten: In de staander van crosstrainers zitten inbusbouten. Zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit vooraleer je kracht zet op de sleutel. Op deze manier voorkom je dat de kop van de inbusbout dol draait.
  • Melding E1: In de behuizing van de crosstrainer zit bij het vliegwiel een leessensor die de snelheid meet. Dit werkt net als een fietscomputer op een gewone fiets. Op de spaak van het wiel zit een magneetje en op de voorvork van de fiets zit dan de leessensor. Wanneer de leessensor iets te ver van het magneetje verwijderd is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en geeft het display de code ‘E1’ aan. Zoek de leessensor in de behuizing en schuif de leessensor iets meer richting het magneetje zodat hij er rakelings langs komt.
  • Golfringen: Als er golfringen bij het toestel zijn meegeleverd, dan dien je deze tussen de staander en de arm te bevestigen.

Mogelijke defecten aan je crosstrainer

  • Piepende crosstrainer: Smeer om te beginnen alle draaiende onderdelen in met siliconenspray. Het kan ook zijn dat een schroef te vast of te los aangedraaid is, waardoor er frictie ontstaat en dus een piep. Wanneer dit het geval is, probeer er dan achter te komen waar de piep precies vandaan komt en draai deze schroef dan iets losser of vaster. De schroeven dienen op zo’n manier aangedraaid te zijn dat ze altijd met de hand weer los te krijgen zijn.
  • Geen weerstand: Controleer om te beginnen of je het motortje kan horen draaien. Het motortje hoor je normaal gezien heel kort draaien wanneer je de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoor je het motortje draaien? Dan is alle elektronica in orde, maar is de V-snaar er waarschijnlijk afgelopen. Je kan dan vervolgens de behuizing openen en de V-snaar er weer opleggen. Wanneer je het motortje niet hoort draaien, dan kan het zijn dat het motortje of het display defect is. Controleer dan of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed aangesloten is. Wanneer de kabel nog goed gemonteerd is, zal het display vervangen moeten worden. Wanneer dat nog steeds geen oplossing biedt, dan zal het motortje vervangen moeten worden.
 

Tikkend geluid: Het kan gebeuren dat het vliegwiel (in de behuizing) tegen een kabeltje aan komt bij elke trapbeweging. Dit kan storend zijn maar zal geen permanente schade aan je crosstrainer aanbrengen. Om dit op te lossen open je de behuizing en verleg je het kabeltje, of je kunt het vastmaken met bijvoorbeeld een tie-wrap.

Zo houd je je spinfiets in optimale conditie en verleng je de levensduur

Je kan op enkele zaken letten:

  • Controleer regelmatig de inbusbouten waarmee de staander vastzit. Die dienen te allen tijde goed vast te zitten. Is dit niet het geval? Dan kan dit leiden tot gekraak aan je toestel.
  • Na ieder gebruik dien je het toestel te reinigen met een lichtvochtige doek en een milde zeep. Indien je zweet op het toestel niet tijdig verwijdert, dan kan dit leiden tot roestvorming.
  • Plaats je spinfiets niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid, bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.
 

Aandachtspunten bij de montage van je spinfiets

  • Missende onderdelen: Denk je bepaalde onderdelen te missen in je pakket? Controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, …) zitten al bevestigd aan/in het toestel.
  • Foutmelding: Let erop dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijg je een foutmelding na de montage van je crosstrainer? Dan dien je deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.
  • Transportwieltjes: Let erop dat de transportwieltjes aan de voorzijde van het toestel worden bevestigd.
  • Inbusbouten: In de staander van je spinfiets zitten inbusbouten. Zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit vooraleer je kracht zet op de sleutel. Op deze manier voorkom je dat de kop van de inbusbout dol draait.
  • Melding E1: In de behuizing van de spinfiets zit bij het vliegwiel een leessensor die de snelheid meet. Dit werkt net als een fietscomputer op een gewone fiets. Op de spaak van het wiel zit een magneetje en op de voorvork van de fiets zit dan de leessensor. Wanneer de leessensor iets te ver van het magneetje verwijderd is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en geeft het display de code ‘E1’ aan. Zoek de leessensor in de behuizing en schuif de leessensor iets meer richting het magneetje zodat hij er rakelings langs komt.
  • Trappers: Een linker trapper draai je vast door naar links te draaien en een rechter trapper door naar rechts te draaien rechtsom. Draai je de linker trapper rechtsom vast, dan bestaat de kans dat je de schroefdraad van deze trapper beschadigt waardoor de trapper er niet meer opgezet kan worden.
 

Mogelijke defecten aan je spinfiets

  • Piepende spinfiets: Smeer om te beginnen alle draaiende onderdelen in met siliconenspray. Het kan ook zijn dat een schroef te vast of te los aangedraaid is, waardoor er frictie ontstaat en dus een piep. Wanneer dit het geval is, probeer er dan achter te komen waar de piep precies vandaan komt en draai deze schroef dan iets losser of vaster. Let erop dat ze wel “vast” zitten.
  • Geen weerstand: Controleer om te beginnen of je het motortje kan horen draaien. Het motortje hoor je normaal gezien heel kort draaien wanneer je de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoor je het motortje draaien? Dan is alle elektronica in orde, maar is de V-snaar er waarschijnlijk afgelopen. Je kan dan vervolgens de behuizing openen en de V-snaar er weer opleggen. Wanneer je het motortje niet hoort draaien, dan kan het zijn dat het motortje of het display defect is. Controleer dan of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed aangesloten is. Wanneer de kabel nog goed gemonteerd is, zal het display vervangen moeten worden. Wanneer dat nog steeds geen oplossing biedt, dan zal het motortje vervangen moeten worden.
  • Tikkend geluid bij het trappen: Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een van de trappers. Demonteer de trapper(s) en monteer ze vervolgens weer aan het apparaat. Pas wel op, de linker trapper moet tegen de klok ingedraaid worden om vast te maken, de rechter trapper met de klok mee. Draai de trappers stevig aan. Wanneer het op die manier niet opgelost is, dien je contact op te nemen met de leverancier.
  • Display: Aan de achterkant van het display bevindt zich een batterij. Indien het display niet meer werkt, dan biedt het vervangen van de batterij de mogelijke oplossing.
  • Spinfiets slipt: Wanneer een indoor cycle met een V-snaar doorslipt, is de V-snaar niet strak genoeg gespannen. Deze V-snaar kan op 2 manieren gespannen worden, namelijk:
 
  1. Bij de kettingkast kan een spanningsregelaar zitten.

2. Wanneer een indoor cycle geen spanningsregelaar heeft, kun je het vliegwiel naar voren doen, hierdoor wordt de V-snaar strakker aangetrokken.

Zo houd je je loopband in optimale conditie en verleng je de levensduur

 

  • Wanneer je de loopband in gebruik neemt, ga dan te allen tijde voordat de loopband rolt op de rails staan. Als de band eenmaal rolt, dan kan je op het loopplatform gaan staan. Op die manier wordt de motor het minst belast.

 

  • Schakel de schakelaar (on/off) uit na gebruik van de loopband. Gebruik de noodstop daarnaast niet onnodig, enkel in gevallen van nood. Op die manier wordt de printplaat het minste belast.

 

  • Maak het toestel na ieder gebruik schoon met een licht vochtige doek en milde zeep. Wanneer zweet niet tijdig verwijderd wordt, kan er roestvorming ontstaan.

 

  • Smeer de loopplank van de loopband wanneer nodig (afhankelijk van het gebruik) in met vaseline of siliconenolie. Als deze uitdroogt, dan loopt hij minder soepel en zal hij meer lawaai veroorzaken.

 

  • Plaats de loopband niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid. Dus bijvoorbeeld niet in een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.

 

  • Controleer elk half jaar de bouten en draai deze indien nodig weer aan.
  • Zorg dat je de motorruimte van de loopband eenmaal per jaar losschroeft (de loopband moet hiervoor uitstaan). Vervolgens kan je eventueel stof verwijderen van je loopband, inclusief het ventilatiegedeelte van de motor.

 

Aandachtspunten bij de montage van je loopband

 

  • Missende onderdelen: Indien je denkt dat je bepaalde onderdelen mist in je pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, …) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

 

  • Foutmelding: Let erop dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijg je een foutmelding na de montage van je loopband? Dan dien je deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

 

  • Inbusbouten: In de loopbanden zitten inbusbouten. Zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit vooraleer je kracht zet op de sleutel. Op die manier voorkom je dat de kop van de inbusbout dol draait.

 

 

Mogelijke defecten aan je loopband

 

  • Helling functioneert niet naar behoren: In de handleiding vind je hoe je de loopband stapsgewijs kan kalibreren. Indien je geen handleiding meer hebt, dan kan je deze opvragen bij je leverancier.

 

  • Hartslagweergave functioneert niet: Dit kan verschillende oorzaken hebben, namelijk:

 

  1. De sensorkabeltjes die van de hartslagsensor naar het display lopen, zijn niet goed gemonteerd of zijn losgeraakt tijdens gebruik.

 

  1. De sensoren kunnen vochtig, vies of vet geworden zijn. Maak deze regelmatig schoon.

 

  1. Wanneer je veel eelt op je handen hebt, is het voor de sensoren moeilijker om te meten. Wanneer dit het geval is, wordt een borstband aangeraden.

 

  • Scheef loopvlak: Als de loopband naar links of naar rechts afwijkt, dan kan je dit eenvoudig oplossen. Als de loopband naar links afwijkt, steek dan de inbussleutel in de linkerkant van de spanrol en draai deze aan. Als de loopband naar rechts afwijkt, steek dan de inbussleutel in de rechterkant van de spanrol en draai deze aan. Je draait hem strakker aan door de inbussleutel met de klok mee te laten draaien. Een audiovisuele uitleg kan je verkrijgen via je leverancier.

 

  • Kloppend geluid: Een kloppend geluid is normaal en hoor je bij elke loopband. De band is in het midden aan elkaar gemaakt en dit zorgt ervoor dat er een licht kloppend geluid te horen is wanneer de loopband aanstaat.

 

  • Loopband schokt tijdens het rennen: Het loopvlak zweeft over een gladde plaat, die jouw gewicht draagt. Telkens wanneer je je voeten op het loopvlak plaatst, raakt deze de onderliggende plaat aan. Deze onderliggende plaat moet altijd glad zijn zodat het loopvlak niet bekneld raakt door je eigen gewicht en/of de onderliggende plaat, maar over de onderliggende plaat blijft glijden. Smeer de plank regelmatig in om dit te voorkomen.

 

  • Loopband doet niets: Bij elke loopband moet op het display een “Safety Key” geplaatst worden, zie hiervoor de handleiding. Wanneer deze niet op het display zit, zal de loopband ook niks doen.

 

  • Code E1:

 

  • Oplossing 1: Onder de motorkap van de loopband zit een leessensor die de snelheid meet. Je vindt deze sensor bij de cilinder waar de band over loopt. Wanneer de leessensor iets te ver van het magneetje verwijderd is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en geeft het display de code ‘E1’ aan. Schuif de leessensor iets meer richting het magneetje, totdat hij er net langsheen gaat.

 

  • Oplossing 2: Wanneer oplossing 1 niet geholpen heeft, zou het kunnen dat het kabeltje aan de leessensor los gegaan is door de trillingen. Bevestig deze aan de leessensor en aan de printplaat.

 

  • Code E3: Code ‘E03’ wil zeggen dat er een storing in de printplaat zit. Dit is op te lossen door de printplaat in zijn geheel te vervangen. De printplaat zit vaak met 2 schroefjes vast, draai deze los. Voordat je alle kabeltjes uit de oude printplaat trekt, maak je best eerst een foto van de printplaat, zodat het voor jezelf nadien duidelijk is welk kabeltje op welke plek zit. De kabeltjes zijn vaak met een beetje lijm vastgezet. Deze lijm is hard en is door middel van een klein schroevendraaiertje eenvoudig los te tikken. Met behulp van de foto kan je de nieuwe printplaat plaatsen en de kabeltjes op de juiste plek insteken.

 

  • Code E7: De bijgeleverde ‘Safety Key’ zit niet op de loopband. Bevestig deze op het display om de loopband weer werkend te krijgen.

 

  • Noodstop: Indien je (in verband met kleine kinderen of om overige redenen) de noodstop wilt activeren, dan kan je de noodstop er na gebruik uithalen. Te allen tijde moet eerst de hoofdschakelaar uitgeschakeld zijn voordat je dit doet.

Zo houd je je hometrainer in optimale conditie en verleng je de levensduur

 

  • Controleer regelmatig de bouten aan je hometrainer. Die dienen te allen tijde goed vast te zitten. Is dit niet het geval? Draai ze indien nodig weer goed aan.

 

  • Na ieder gebruik dien je het toestel te reinigen met een lichtvochtige doek en een milde zeep. Indien je zweet op het toestel niet tijdig verwijdert, dan kan dit leiden tot roestvorming.

 

  • Plaats je hometrainer niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid, bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.

 

Aandachtspunten bij de montage van je hometrainer

 

  • Missende onderdelen: Indien je denkt dat je bepaalde onderdelen mist in je pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, …) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

 

  • Trappers: Een linker trapper draai je vast door naar links te draaien en een rechter trapper door naar rechts te draaien rechtsom. Draai je de linker trapper rechtsom vast, dan bestaat de kans dat je de schroefdraad van deze trapper beschadigt waardoor de trapper er niet meer opgezet kan worden.

 

  • Foutmelding: Let erop dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijg je een foutmelding na de montage van je hometrainer? Dan dien je deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

 

  • Kabels hartslagmeting: In het stuur zitten kabeltjes bevestigd voor hartslagmeting. Deze zitten vaak half weggestopt in het stuur. Zorg ervoor dat de kabels voor de montage zo ver mogelijk uit het stuur worden getrokken. Hierbij hoef je nauwelijks kracht te gebruiken.

 

  • Transportwieltjes: Let erop dat de transportwieltjes aan de voorzijde van het toestel worden bevestigd.

 

  • Inbusbouten: In veel hometrainers zitten inbusbouten. Zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit vooraleer je kracht op de sleutel zet. Op die manier voorkom je dat de kop van de inbusbout dol draait.

 

  • Melding E1: In de behuizing van de hometrainer zit bij het vliegwiel een leessensor die de snelheid meet. Dit werkt net als een fietscomputer op een gewone fiets. Op de spaak van het wiel zit een magneetje en op de voorvork van de fiets zit dan de leessensor. Wanneer de leessensor iets te ver van het magneetje verwijderd is, dan kan de snelheid niet worden gelezen en geeft het display de code ‘E1’ aan. Zoek de leessensor in de behuizing en schuif de leessensor iets meer richting het magneetje zodat hij er rakelings langs komt.

 

Mogelijke defecten aan je hometrainer

 

  • Piepende hometrainer: Smeer om te beginnen alle draaiende onderdelen in met siliconenspray. Het zou ook kunnen dat een schroef te vast of te los aangedraaid is, hierdoor ontstaat er frictie en dus een piep. Wanneer dit het geval is, probeer erachter te komen waar de piep precies vandaan komt en draai deze schroef dan iets losser of vaster. De schroeven dienen op zo’n manier aangedraaid te zijn dat ze altijd met de hand weer los te krijgen zijn.

 

  • Geen weerstand: Controleer om te beginnen of je het motortje kan horen draaien. Het motortje hoor je heel kort draaien wanneer je de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoor je het motortje draaien, dan is alle elektronica in orde, maar is de V-snaar er waarschijnlijk afgelopen. Je kan dan vervolgens de behuizing openen en de V-snaar er weer opleggen. Wanneer je het motortje niet hoort draaien, zou het kunnen dat het motortje of het display defect is. Controleer dan allereerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed aangesloten is. Wanneer de kabel nog goed gemonteerd is, zal het display vervangen moeten worden. Wanneer dat nog geen oplossing biedt, dan zal het motortje vervangen moeten worden.

 

  • Tikkend geluid bij het trappen: Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een van de trappers. Demonteer de trapper(s) en monteer ze vervolgens weer aan het apparaat. Pas wel op, de linker trapper moet tegen de klok ingedraaid worden om vast te maken, de rechter trapper met de klok mee. Draai de trappers stevig aan. Mocht dit niet geen oplossing bieden, meld dit dan bij de leverancier.

 

  • Hartslagweergave functioneert niet: Dit kan verschillende oorzaken hebben.

 

  1. De sensorkabeltjes die van de hartslagsensor naar het display lopen zijn niet goed gemonteerd of zijn losgeraakt tijdens gebruik.

 

  1. Het zou kunnen dat de sensoren vochtig, vies of vet geworden zijn. Maak deze regelmatig schoon.

 

  1. Wanneer je veel eelt op je handen hebt, is het voor de sensoren moeilijker om te meten. Wanneer dit het geval is, wordt een borstband aangeraden.

 

  • Adapter

 

Waar sluit ik de adapter aan? De adapter dient aangesloten te worden aan de achterzijde van je hometrainer. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display.

 

Kan ik een andere adapter gebruiken voor het toestel? Gebruik enkel de meegeleverde adapter voor het toestel. Wanneer je een adapter gebruikt met een ander voltage/ampère, dan kan dit tot defecten leiden.

Zo houd je je krachttoestel in optimale conditie en verleng je de levensduur

 

  • Controleer de bouten aan je toestel halfjaarlijks. Die dienen te allen tijde goed vast te zitten. Is dit niet het geval? Draai ze indien nodig weer goed aan.

 

  • Na ieder gebruik dien je het toestel te reinigen met een lichtvochtige doek en een milde zeep. Indien je zweet op het toestel niet tijdig verwijdert, dan kan dit leiden tot roestvorming.

 

  • Plaats je homegym niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid, bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.

 

  • Loopt het toestel wat stroever? Dan kan je de stalen kabels lichtjes invetten met vaseline (zonder zuren) of siliconenolie.

 

Aandachtspunten bij de montage van je krachttoestel

 

  • Missende onderdelen: Indien je denkt dat je bepaalde onderdelen mist in je pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, …) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

 

  • Inbusbouten: In veel homegyms zitten inbusbouten. Zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit vooraleer je kracht zet op de sleutel. Op die manier voorkom je dat de kop van de inbusbout dol draait.

 

Kabels: Als je de kabels van de gewichten naar de katrol aan het monteren bent, let er dan op dat de kabel over de katrol heen ligt op de juiste manier. Dit geldt voor alle kabels. De kabels dienen volledig uitgerold te worden vooraleer je deze monteert. Wanneer de kabel krult, dan moet deze weer recht uitgerold worden.

Zo houd je je roeitrainer in optimale conditie en verleng je de levensduur

 

  • Controleer de bouten aan je toestel halfjaarlijks. Die dienen te allen tijde goed vast te zitten. Is dit niet het geval? Draai ze indien nodig weer goed aan.

 

  • Na ieder gebruik dien je het toestel te reinigen met een lichtvochtige doek en een milde zeep. Indien je zweet op het toestel niet tijdig verwijdert, dan kan dit leiden tot roestvorming.

 

  • Plaats je roeitrainer niet in een ruimte met een hoge luchtvochtigheid, bijvoorbeeld een schuur of een ruimte waar de wasmachine staat.

 

Aandachtspunten bij de montage van je roeitrainer

  • Missende onderdelen: Indien je denkt dat je bepaalde onderdelen mist in je pakket, controleer dan zorgvuldig het piepschuim en het toestel zelf. Sommige onderdelen (bouten, schroeven, …) zitten al bevestigd aan/in het toestel.

 

  • Foutmelding: Let erop dat alle kabels voorzichtig worden bevestigd. De aluminium pootjes zijn zeer gevoelig en deze dienen recht te blijven. Krijg je een foutmelding na de montage van je roeitrainer? Dan dien je deze aluminium pootjes weer recht te buigen, dit laat de foutmelding mogelijk verdwijnen.

 

  • Inbusbouten: In vele roeitrainers zitten inbusbouten. Zorg ervoor dat de inbussleutel goed in de bout zit vooraleer je kracht zet op de sleutel. Op deze manier voorkom je dat de kop van de inbusbout dol draait.

 

Mogelijke defecten aan je roeitrainer

 

  • Geen weerstand bij magnetische roeitrainers: Controleer eerst of je het motortje (indien aanwezig) hoort draaien. Het motortje hoor je heel kort draaien als je de weerstand verhoogt of verlaagt. Hoor je het motortje draaien, dan is alle elektronica in orde maar is de V-snaar van het vliegwiel afgelopen. Je kan dan de behuizing openen en de V-snaar/ketting er weer opleggen. Heeft de roeitrainer een motortje en hoor je deze niet draaien? Dan kan het motortje of het display defect zijn. Controleer dan eerst of de kabel die in de buis naar boven loopt nog goed aangesloten is. Als de kabel nog goed gemonteerd zit, dan zal het display vervangen moeten worden. Indien dat geen oplossing biedt, dan zal het motortje vervangen moeten worden.

 

  • Adapter

 

Waar sluit ik de adapter aan? De adapter dient aangesloten te worden aan de voorzijde van je roeitrainer. Plaats deze dus niet in een willekeurig gat in het display.

 

Kan ik een andere adapter gebruiken voor het toestel? Gebruik enkel de meegeleverde adapter voor het toestel. Wanneer je een adapter gebruikt met een ander voltage/ampère, dan kan dit tot defecten leiden.

Garantie en reparatie

Op al onze producten is een wettelijke garantie van toepassing. Dit betekent dat je aangekochte product verwacht wordt te doen wat je er als gebruiker in alle redelijkheid van mag verwachten.

Soms kan het voorvallen dat een product binnen de garantietermijn stuk gaat of niet meer naar verwachting werkt. In die gevallen bieden wij garantie en reparatie aan zodat je snel weer kan werken aan het verbeteren van je gezondheid.

 

 

Op al onze fitnessapparaten is een wettelijke garantie van toepassing. Op nieuwe fitnessapparatuur zit een garantie van de leverancier. Vaak is dit ongeveer 2 jaar, maar er zijn ook fitnessmerken die een garantietermijn bieden van 3 jaar, 5 jaar en oplopend tot zelfs 10 jaar. Het kan ook gebeuren dat een leverancier verschillende garanties biedt op verschillende onderdelen. Bij al onze nieuwe fitnessapparatuur vermelden wij welke garanties er van toepassing zijn.

Is je fitnessapparaat tijdens het trainen kapot gegaan of werkt deze toch nét niet helemaal soepel? Dan kan je ons steeds contacteren en dan bekijken wij of we het probleem voor je kunnen oplossen.

Let op: wij kunnen alleen fitnessapparatuur repareren en/of (laten) nakijken als deze ook in onze collectie zit en bij ons aangekocht is. Bij defecten kan je ons altijd contacteren zodat we kunnen kijken of we het probleem kunnen oplossen, maar dit dus enkel voor merken die wij zelf verkopen. Van andere merken kunnen we namelijk geen onderdelen inkopen en hebben we helaas geen technische kennis.

Je kan ons een e-mail sturen of telefonisch contact opnemen. Een e-mail heeft bij defecten / mankementen de voorkeur.

Beschrijf het defect of het mankement dat je ervaart zo goed mogelijk in je mail. In sommige gevallen kan een korte beschrijving met foto al voldoende zijn. Is het probleem wat complexer, bijvoorbeeld bij een tikkend of ratelend geluid bij je spinningfiets of loopband, probeer het probleem dan zo goed mogelijk te beschrijven. Vermeld bijvoorbeeld wanneer je het geluid hoort, in welke stand, bij welke oefening, … Daarnaast kan je ook nog foto’s en/of video’s meesturen. Dit helpt ons om het probleem sneller vast te stellen en een oplossing te kunnen bieden.

Heb je een video gemaakt of meerdere foto’s? Dan kan het gebeuren dat de video of de foto’s te groot zijn om direct via mail te sturen. In dat geval kan je (gratis) gebruik maken van Wetransfer.com om je video’s en/of foto’s naar ons te sturen.

 

Is je fitnessapparaat buiten de garantieperiode stuk gegaan? Dan kunnen we je in sommige gevallen toch helpen om je fitnesstoestel te repareren. Houd er dan wel rekening mee dat we voorrijkosten, uurlonen en kosten voor de onderdelen kunnen aanrekenen. Voor reparatie buiten de garantieperiode en een kostenschatting kan je best even contact opnemen met ons via e-mail. Bezorg ons dan zeker het serienummer via mail. Dit kan je terugvinden op een sticker (meestal)

Elk type fitnessapparatuur heeft haar eigen bijbehorende garanties. Het is belangrijk om hiermee rekening te houden bij de aanschaf van je nieuwe fitnesstoestel

Thuisfitness

Fitnessapparatuur voor thuis wordt minder intensief gebruikt dan fitnessapparatuur in de sportschool of fysio. Om die reden zijn deze toestellen vaker lichter uitgerust.

Semi-professioneel

 Deze fitnessapparatuur is geschikt voor thuisgebruik en semi-commercieel gebruik, zoals bij fysio’s en personal training studio’s.

 Professionele fitnessapparatuur

 Dit is de zwaarste fitnessapparatuur op de markt. Dit type toestellen wordt veelal door sportscholen of hotels gebruikt.

Bij elk fitnessapparaat geven wij aan voor welk gebruik deze geschikt is. Zet je bijvoorbeeld een toestel voor thuisgebruik in de sportschool, dan bestaat de kans dat dit sneller zal slijten. Belangrijk bij je keuze is dat je goed oplet met de inzetbaarheid van het betreffende fitnesstoestel. Wanneer je een toestel voor thuisfitness in een professionele omgeving wilt gebruiken en deze vervolgens stuk gaat, dan is de kans groot dat het merk geen garantie geeft.

Wat er onder de garantie valt, is afhankelijk van het gebruik en het fitnessmerk. Sommige merken geven verschillende garanties op verschillende onderdelen. Zo kan het bijvoorbeeld voorvallen dat een merk bij thuisgebruik 5 jaar garantie op onderdelen geeft en 10 jaar garantie op het frame.

Dit is afhankelijk van de situatie.We doen er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. Maar het kan ook gebeuren dat we meer tijd nodig hebben om het probleem te achterhalen en/of dat we onderdelen ter vervanging nodig hebben. Deze onderdelen liggen veelal op voorraad bij onze distributeurs. Indien een bepaald onderdeel niet op voorraad is, doen wij er samen met de distributeur alles aan om het benodigde onderdeel zo snel mogelijk beschikbaar te hebben om de reparatie te kunnen inplannen.

Vertoont je fitnessapparaat een defect of mankement? Contacteer ons dan eerst via mail. Afhankelijk van het probleem kunnen wij onze eigen monteurs sturen of een monteur van het betreffende merk. Je hoeft je fitnessapparaat nooit tot bij ons te brengen, tenzij anders overeengekomen

Levering en instalatie

Wij streven ernaar om je bestellingen zo snel mogelijk te kunnen leveren. Wij proberen alle toestellen zo snel mogelijk met ons eigen team tot bij jou te krijgen. Indien het product op voorraad is, heb je ook de mogelijkheid om dit zelf af te halen in onze winkel te Hasselt.
Heb je vragen omtrent bezorgen en afhalen, dan kan je de vaak gestelde vragen hier raadplegen of dan kan je ons steeds contacteren. Uiteraard kan je ook langskomen bij ons in de winkel.

Woon je in de buurt, ben je toevallig in de buurt of wil je gewoon graag een keertje gezellig langskomen? Als je bestelling klaarligt, dan kan je deze komen afhalen in onze winkel.

Bekijk hier de openingstijden van onze winkels.

Wij proberen steevast alles zelf te bezorgen bij onze klanten. Dit gebeurt steeds in onderling overleg. Op deze manier moet jij niet een hele dag thuis wachten op je bestelling en staan wij niet voor een gesloten deur. In uitzonderlijke gevallen moeten wij beroep doen op een externe transporteur, maar dit zullen wij steeds op voorhand meedelen.

Wil je graag dat je nieuwe fitnessapparatuur ook geïnstalleerd wordt, zodat je het meteen kan gebruiken? Levering met installatie is meestal ook mogelijk. Wij hebben een eigen vakkundig installatieteam die de levering mét installatie voor je kan verzorgen. Indien je installatie wenst, dan zal onze planningsafdeling contact met je opnemen om een afspraak in te plannen.

Indien je je fitnesstoestel(len) ook graag bij je thuis gemonteerd wilt hebben, komen er montagekosten bij. Wij komen dan tot bij je thuis en installeren het toestel op de gewenste plaats, leggen de werking uit en ruimen al het verpakkingsmateriaal (karton, plastic, piepschuim) op en nemen dit mee. Op onze website kan je de montagekosten terugvinden bij het product. Maar over het algemeen gelden de volgende montagekosten:

  • Hometrainers, spinfietsen en roeitrainers: € 60
  • Crosstrainers en ligfietsen: € 80
  • Loopbanden (gelijkvloers): € 90

Indien de loopband op een verdieping geïnstalleerd dient te worden, dan zijn er een aantal opties:

  • Je zorgt er zelf voor dat de loopband op de juiste verdieping geraakt: € 90
  • Er is een ruime lift aanwezig waarmee we de loopband op de juiste verdieping krijgen: € 90
  • Wij voorzien een ladderlift (externe verhuisfirma) : € 150

Homegyms:

  • Kleine homegym: € 150
  • Grote homegym: € 300

Als je online of in onze showroom een bestelling hebt geplaatst met montage, dan komt onze technieker bij je langs. Wij kiezen er al jaren voor om met onze eigen techniekers te werken. Een vriendelijke en vlotte service is voor ons zeer belangrijk, dit dragen we al jaren hoog in het vaandel.

Ter voorbereiding op de levering en installatie vragen wij onze klanten het volgende voor te bereiden:

  • Probeer de oprit vrij te houden voor onze camionette. Woon je in een huis/appartement zonder oprit (met straatparking), dan is het steeds handig om hier parkeerplaats te voorzien (bv.: je eigen auto te plaatsen) zodat we zo dicht mogelijk kunnen parkeren. Is dit niet mogelijk, geen probleem, dan zoeken we naar de dichtstbijzijnde parking.

 

  • Zorg ervoor dat de plaats waar het toestel moet komen goed bereikbaar is en volledig is vrijgemaakt zodat onze techniekers dit veilig kunnen installeren. Staan er kostbare voorwerpen waarlangs we moeten passeren, zet deze dan best even aan de kant.

 

Onze technieker legt de werking van het toestel nogmaals grondig aan je uit. Na installatie ruimen wij alles op en pakken we alle afval mee.

Het is natuurlijk ook steeds mogelijk dat wij het product bij je thuis afzetten en dat jij het zelf in elkaar steekt. In dit geval leveren wij het product bij jou in de doos en steeds enkel op het gelijkvloers.

Wij nemen je oude fitnessapparaat mee om dit te laten recycleren en dat kost je helemaal niks, noppes, nada! Wij nemen je apparaat mee als je bij ons een vervangend apparaat hebt gekocht.

Ruilen en retourneren

Je hebt het recht om binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen.

De herroepingstermijn verstrijkt 14 dagen na de dag waarop jij of een door jou aangewezen derde, die niet de vervoerder is, het goed fysiek in bezit krijgt.

Let op: het product moet nog in zijn originele verpakking zitten. Wanneer dit uitgepakt werd en getest werd, is er een, nader te bepalen, waardevermindering van het toestel.

Om het herroepingsrecht uit te oefenen, moet je ons (Fitness Specialist BV, België, Kuringersteenweg 508, 3511 KURINGEN, info@fitnessspecialist.be, +32 11 76 15 48) via een ondubbelzinnige verklaring (bv. schriftelijk per post, fax of e-mail) op de hoogte stellen van jouw beslissing de overeenkomst te herroepen. Je kan hiervoor gebruikmaken van het bijgevoegde modelformulier voor herroeping, maar bent hiertoe niet verplicht. Om de herroepingstermijn na te leven, volstaat het om je mededeling betreffende je uitoefening van het herroepingsrecht te verzenden voordat de herroepingstermijn is verstreken.

Als je de overeenkomst herroept, ontvang je alle betalingen die je tot op dat moment hebt gedaan, exclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten ten gevolge van je keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van jouw beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug indien het toestel in de ongeopende verpakking zit. Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke transactie hebt verricht, tenzij je uitdrukkelijk anderszins heeft ingestemd; in ieder geval zullen er voor zulke terugbetaling geen kosten in rekening worden gebracht. Je kan je bestelling laten ophalen door Fitness Specialist (tegen betaling) ofwel zelf instaan voor het transport (ons adres: Kuringersteenweg 508, 3511 Kuringen).

De terugbetaling zal pas plaatsvinden nadat het goed (in perfecte staat) terug in het bezit is van Fitness Specialist BV.

Je hebt het recht om jouw aankoop ook uit te proberen en te inspecteren om zijn eigenschappen te leren kennen. Net alsof je in een echte winkel bent dus. Niet meer en niet minder. Fitness Specialist behoudt wel het recht om het terug te betalen bedrag te verminderen met de waardevermindering van het product.

Wens je het toestel te laten ophalen door Fitness Specialist, dan zijn hier kosten aan verbonden (afhankelijk van locatie en complexiteit toestel).

(Dit formulier alleen invullen als je de overeenkomst wilt herroepen)

Aan: Fitness Specialist BV, Kuringersteenweg 508, 3511 Kuringen, België info@fitnessspecialist.be

Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*).

Besteld op (*)/Ontvangen op (*):

Naam/Namen consument(en):

Adres consument(en):

Handtekening van consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend):

Datum:

(*) Doorhalen wat niet van toepassing is

Heb je een toestel besteld, maar ben je toch niet tevreden en wil je liever een ander toestel? Dit kan, maar steeds in overleg met ons. We kijken dan naar de staat van het toestel en bepalen zo de restwaarde. Wij kunnen niet meer de volledige aankoopprijs terugstorten voor een toestel dat reeds gemonteerd is.

Een toestel dat nog in de originele verpakking zit, kan binnen de 14 dagen gratis geretourneerd worden.

Contact

Wil je graag meer informatie over de fitnesstoestellen die wij aanbieden? Of heb je hulp nodig bij een bestelling of een extra woordje uitleg over je fitnesstoestel? Wil je nagaan of een bepaald fitnesstoestel getest kan worden in onze showroom? Bel of mail ons dan gerust.

Er zijn verschillende manieren waarop je contact met ons kan opnemen:

  • Langskomen in de winkel (direct geholpen);
  • Telefonisch contact tijdens de openingsuren (direct geholpen);
  • Een e-mail sturen, wij proberen zo snel mogelijk te antwoorden (dezelfde werkdag nog antwoord);
  • Het contactformulier invullen op onze website (dezelfde werkdag nog antwoord).

Bestellen

Bestellingen van fitnesstoestellen die op voorraad zijn, worden zo snel mogelijk geleverd, afhankelijk van de drukte. Wij proberen echter steeds alle bestellingen binnen de 5 tot 10 werkdagen te leveren.

Indien het een klein product (< 30 kg) betreft, dan leveren wij dit via Bpost. Bpost komt bij ons de bestellingen ophalen op dinsdag en vrijdag. Dit wordt dan meestal de volgende dag bij jou thuis geleverd.

Dit betekent dat wij de producten niet in ons eigen magazijn hebben. Hierdoor kan het zijn dat de levering iets langer gaat duren, maar dat wil niet per se zeggen dat het product een tijd lang niet leverbaar kan zijn. Het zou goed kunnen dat onze leverancier het gewenste product wel op voorraad heeft. Indien onze leverancier het wel op voorraad heeft, dan kunnen wij dit via dropshipment laten leveren of je wacht een paar dagen extra en ons eigen team komt het product bij jou leveren.

Indien het product voorlopig ook niet op voorraad is bij onze fabrikant, kunnen wij het ook niet voor jou bestellen. Mogelijks kan het enkele weken duren vooraleer dit terug beschikbaar is.

Heb je interesse in een product dat bij ons niet op voorraad is? Neem dan even vrijblijvend contact met ons op en wij laten je zo snel mogelijk weten wanneer wij het product terug bij ons in het magazijn verwachten.

Heb je nog vragen?

Aarzel niet om contact op te nemen

FS